Optimat Group voorloper in software, opleiding en service

Bij grondige investeringen komen heel wat factoren kijken. Zo zal de investering in enkel nieuwe (CNC-)machines niet voldoende zijn. Met oog voor de ideale symbiose tussen nieuwe (CNC-)machines, een gebruiksvriendelijk en flexibel softwarepakket en een uitstekende service garandeert Optimat Group voor u de groei die u voor ogen heeft, mits een degelijke opleiding natuurlijk.

Kenneth Baert

Investeringen

Schrijnwerkers die de (noodzakelijke) stap zetten om te investeren in gloednieuwe, of zelfs tweedehands, machines, doen dit best zo doordacht mogelijk. Aan de investering hangt namelijk – of u het nu wil of niet – een prijskaartje vast. U wil dus niet zomaar met de eerste de beste in zee gaan. Wel, om een vlotte werking met de nieuwe machines te kunnen garanderen, is er dan ook meer nodig dan een vlotte installatie. Bij Optimat Group, leverancier van hout- en aluminium bewerkingsmachines, is dit gedachtegoed meer dan uitgewerkt.

Vens & Thiers biedt namelijk de medewerking en ondersteuning van experts in de volgende drie pijlers: software, opleiding en service.

Software

Recente doordachte investeringen in machines in schrijnwerkerijen hebben vaker wel dan niet betrekking op een (verdere) optimalisering van het machinepark. In zulke gevallen wordt echter al snel duidelijk dat er naast de hardware ook nood is aan aangepaste software om zowel de voorbereidingsfase in de burelen, alsook de aansturing op de machines optimaal te laten verlopen. Bedrijven als Optimat Group, die zowel CAD/CAM-software als de bijhorende machines verdelen, kunnen hierbij een belangrijke rol spelen.

Efficiëntie cruciaal

De uitdaging die schrijnwerkers vandaag aanpakken, is vooral de efficiëntie van nieuwe machines opvoeren. Via een combinatie van nieuwe machines en bijhorende software kan uw workflow er als volgt uitzien: Na het ontwerpen van een project in een tekenprogramma als Imos, worden het project en de bijhorende zaaglijsten gegenereerd. Deze data kunnen automatisch via een server of via een USB-stick door de (CNC-)machines opgeroepen worden.

Onlinebibliotheek troef

Een van de grootste meerwaarden van de CAD/CAM-software is dat de schrijnwerker op de langere termijn in staat is een volledige bibliotheek op te bouwen. Wanneer dan een nieuw project opgestart wordt, kan men via die bibliotheek eerdere projecten, elementen en/of onderdelen importeren. Op die manier verloopt het uittekenen uiterst snel en efficiënt. De tijdwinst ten opzichte van vroeger is dan ook enorm.

De efficiëntie zit hem in het feit dat men tijdens het tekenen ook het plaatmateriaal, het aantal geleiders, scharnieren, afplakbanden … kan berekenen. Voorheen moest het ontwerp eerst nog ontleed worden zodat men de kosten al dan niet automatisch kon berekenen. Uw offertes kunnen door middel van een online bibliotheek dus in een mum van tijd opgesteld worden.

Fouten vermijden

Dankzij 3D-visualisatie wordt meer dan anders onnodige fouten voorkomen. Nog voor de productie kunnen onvolkomenheden in het ontwerp namelijk worden opgespoord. Dit zorgt zonder twijfel voor een enorme tijdswinst en besparing in kosten.

Onlinebibliotheek troef

Een van de grootste meerwaarden van de CAD/CAM-software is dat de schrijnwerker op de langere termijn in staat is een volledige bibliotheek op te bouwen. Wanneer dan een nieuw project opgestart wordt, kan men via die bibliotheek eerdere projecten, elementen en/of onderdelen importeren. Op die manier verloopt het uittekenen uiterst snel en efficiënt. De tijdwinst ten opzichte van vroeger is dan ook enorm.

De efficiëntie zit hem in het feit dat men tijdens het tekenen ook het plaatmateriaal, het aantal geleiders, scharnieren, afplakbanden … kan berekenen. Voorheen moest het ontwerp eerst nog ontleed worden zodat men de kosten al dan niet automatisch kon berekenen. Uw offertes kunnen door middel van een online bibliotheek dus in een mum van tijd opgesteld worden.

Fouten vermijden

Dankzij 3D-visualisatie wordt meer dan anders onnodige fouten voorkomen. Nog voor de productie kunnen onvolkomenheden in het ontwerp namelijk worden opgespoord. Dit zorgt zonder twijfel voor een enorme tijdswinst en besparing in kosten.

Opleiding

Om de schrijnwerker een vlotte werking met de nieuwe machine en/of software te kunnen garanderen, biedt Optimat Group de mogelijkheid om op drie verschillende manieren te genieten van ‘expert-level’-opleidingen.

  1. Opleiding bij de klant: Ten eerste voorzien ze schrijnwerkers van een uitgebreide opleiding van hun nieuwe machines en/of software in hun eigen atelier en bureaus. Deze opleiding bestaat enerzijds uit een volledig theoretisch gedeelte. Anderzijds is er ook een praktisch gedeelte waarbij de schrijnwerker hands-on met hard- en software aan de slag kan.
  2. Opleiding in de toonzaal: Daarnaast is het ook goed mogelijk om de opleidingen (voor de nieuwe machines en bijhorende software) in hun toonzaal te volgen tijdens trainingen op maat van het bedrijf.

  3. Kwaliteitsopleiding door mentors: Ten slotte vindt Vens & Thiers het zelf belangrijk om het eigen personeel en de eigen technici van een gedegen opleiding te voorzien. Op die manier kunnen ze hun klanten namelijk van een noodzakelijke expertise op maat voorzien. Daartoe investeerden ze in de opleiding van drie mentors. Dit zijn servicetechniekers die een specialisatie in kantenlijmers, opdeelzagen, CNCmachines… volgen. Een mentor, elk opgeleid in zijn eigen specialiteit, zorgt ervoor dat de technici die later op dat type machine werken gaan uitvoeren bij de schrijnwerkers uitstekend goed geschoold worden.

Service

Vens & Thiers ijvert voor een samenwerking die niet stopt na de oplevering. Het bedrijf stelt zijn uitstekende service na verkoop dan ook volledig ter beschikking van zijn klantenbestand.

Workflow up-to-date

Wanneer een klant een probleem heeft, wordt deze geregistreerd via de helpdesk. Afhankelijk van het probleem, wordt er een interventie ingepland of wordt het probleem rechtstreeks over de telefoon verholpen. Sinds januari 2019 beschikt men bij Vens & Thiers bovendien over een volledig nieuw ERP-systeem. Zo kunnen alle binnenkomende orders sneller geregistreerd en behandeld worden. De technici die op de eventuele problemen reageren, zien de dag voordien welke interventie ze moeten verhelpen. Daarbij wordt ook vermeld op welke dag ze aanwezig moeten zijn bij de schrijnwerker en waar ze heen moeten. Na het verhelpen van het probleem wordt er ook digitaal afgetekend door de klant ter plaatse.

Workflow up-to-date

Wanneer een klant een probleem heeft, wordt deze geregistreerd via de helpdesk. Afhankelijk van het probleem, wordt er een interventie ingepland of wordt het probleem rechtstreeks over de telefoon verholpen. Sinds januari 2019 beschikt men bij Vens & Thiers bovendien over een volledig nieuw ERP-systeem. Zo kunnen alle binnenkomende orders sneller geregistreerd en behandeld worden. De technici die op de eventuele problemen reageren, zien de dag voordien welke interventie ze moeten verhelpen. Daarbij wordt ook vermeld op welke dag ze aanwezig moeten zijn bij de schrijnwerker en waar ze heen moeten. Na het verhelpen van het probleem wordt er ook digitaal afgetekend door de klant ter plaatse.

Online verbinding

Wanneer de klant bij een oproep het probleem niet goed kan omschrijven, dan zijn de technici bij Optimat Group vanaf de helpdesk in de mogelijkheid om via teamviewer de computer van de klant via een onlineverbinding over te nemen. Vanop een afstand kan men op die manier perfect zien wat het probleem precies is.

Op die manier worden problemen enkele minuten later via enkele muisklikken terug opgelost. In het geval van een ingewikkeld schadegeval zal een interventie van de techniekers bij Optimat Group ter plaatse alsnog noodzakelijk zijn om het probleem te verhelpen.